Amikor a szépség találkozik a zölddel: a kozmetikai termékek uniós ökocímkéje

2024. december 17., kedd – 08:47

Megbízható, informatív és tanulságos: ez volt az „Amikor a szépség találkozik a zölddel” című webinárium legfontosabb tanulsága, amelynek célja az uniós ökocímke által a kozmetikai termékek számára kínált lehetőségek ismertetése volt.

Az előadók kiemelték, hogy a fogyasztók egyre inkább részt vesznek a zöld átállásban, fenntartható termékeket és nagyobb átláthatóságot követelnek a termékösszetevők tekintetében. Az iparág kulcsszereplői bemutatták, hogy az uniós ökocímke hogyan segíti a kozmetikai vállalkozásokat abban, hogy egyértelmű, megbízható információkat nyújtsanak, elkerüljék a zöld mosást, és megosztották az ágazat sikertörténeteit.

Két vállalat: az olasz Kroll és az észt Chemi-Pharm megosztotta, hogy az uniós ökocímke hogyan nyitott új lehetőségeket és hogyan bővítette a különböző piacokhoz való hozzáférést, fokozva ezzel üzleti növekedésüket és fenntarthatósági erőfeszítéseiket.

A Kroll arra törekedett, hogy olyan kiváló minőségű, hatékony termékeket állítson elő, amelyek tiszteletben tartják az embereket és a környezetet egyaránt. A cég leöblíthető cikkekre specializálódott és olyan szektorok számára gyárt, mint a vendéglátás, az iskolák, a közösségek, a barkácsolás és az autóipar. 2002-ben ez volt az első kozmetikai vállalat, amely EMAS tanúsítvánnyal rendelkezett, 2008-ban pedig övéi voltak az első kozmetikai termékek, amelyek megkapták az EU ökocímkét Olaszországban. Azóta több terméküket is tanúsították, és az EU ökocímkével ellátott termékek 2024-ben a bevételeik 20%-át tették ki - „ez jelentős és folyamatos forgalomnövekedést jelent a nem tanúsított termékekhez képest ugyanebben az időszakban” - mondta Lorenzo Bernardini, a Kroll termék- és folyamatmenedzsere.

Mindeközben a Chemi-Pharm azt vette észre, hogy egyre több fogyasztó kéri az uniós ökocímke tanúsítvánnyal ellátott termékeket, és az uniós ökocímke a közbeszerzési siker kulcsa. Ügyfeleik többsége az egészségügyi ágazatban - kórházakban és közintézményekben - tevékenykedik, ami nagy előnyt jelent, és „lehetővé teszi számunkra, hogy részt vegyünk a közszféra zöldebbé tételére irányuló küldetésünkben” - mondta Joonas Lahe, a Chemi-Pharm ügyvezető igazgatója.

Zöld szépség: a láthatóság és az átláthatóság növelése

A webináriumon a brüsszeli Cosmetics Europe, az Amazon és a Dán Fogyasztói Tanács képviselői a fenntarthatóság és az átláthatóság fontosságáról beszéltek a fogyasztók számára a kozmetikai iparban. 

A Cosmetics Europe az ökocímkék használatát is, az üzlet és a vásárló közötti kapcsolatokban mindenki számára előnyös stratégiának tekinti, amely a termékekbe vetett bizalmat építi, elősegíti a lojalitást, és a versenyképesség kulcsfontosságú pilléreivé válik. Az uniós ökocímke ismertségének és elterjedtségének növelése érdekében javasolják a piaci ösztönzők létrehozását, a jó gyakorlatok megosztását, hogy a gyártók tanulhassanak egymástól, valamint a fogyasztók körében a kiskereskedőkkel való együttműködés révén a láthatóság fokozását. 

Az EU ökocímke sikeresen együttműködik olyan piacterekkel, mint például az Amazon, ahol a Climate Pledge elnevezésű kezdeményezésük kiemeli a megbízható harmadik fél által kiadott tanúsítványokkal - például az EU ökocímkével - rendelkező termékeket, megkönnyítve a több mint 1,4 millió fenntarthatósági jellemzőkkel rendelkező termék felfedezését és megvásárlását. Ennek eredményeképpen 2023-ban 37,6 millió Amazon-vásárló váltott fenntarthatóbb termékekre, ami 12%-os forgalomnövekedést eredményezett.

A Dán Fogyasztói Tanács is megszólította a kiskereskedőket azzal, hogy javítsák zöld kínálatukat, kiemelve a fogyasztók növekvő érdeklődését a „tiszta és zöld” vásárlás iránt, valamint az iránt, hogy tudják, mit tesznek a bőrükre. A Kemiluppen alkalmazás segítségével a felhasználók beolvashatják a termékeket, hogy lássák az összes összetevőt és hogy a termékek rendelkeznek-e ökocímkével. Az alkalmazás jelenleg naponta mintegy 10 000-14 000 beolvasást végez, és 20 000 terméket fed le (ebből 1500 rendelkezik az Északi Hattyú vagy az EU ökocímkével). Az alkalmazás olyannyira népszerű, hogy más országok, például Írország fogyasztói is használják.

Az uniós ökocímke lehetőségeinek kiaknázása

Az uniós ökocímke nemcsak kiváló környezetvédelmi teljesítményt garantál, hanem körforgást, rugalmasságot és versenyképességet szolgáló eszköz, amely a hivatalos tanúsítás előnyeit kínálja, például a termékek láthatóságának növelését, a zöld közbeszerzésekhez való könnyebb hozzáférést és a tagállami ösztönzőkhöz való könnyebb hozzáférést. 

Jelenleg 1286 uniós ökocímkével ellátott kozmetikai termék van az európai piacon, és a számok várhatóan növekedni fognak, mivel az uniós ökocímke kiemelt szerepet játszik a fenntartható termékekről, a fenntarthatósági címkékről és a zöld állításokról szóló új és jövőbeli jogszabályokban.

Aki nem tudott élőben részt venni, utólag is megtekintheti a webinárium felvételét, ill. az előadások anyagait a nevekre kattintva:

Silvia Ferratini - DG ENV, European Commission

Enrico Iacovizzi - Cosmetics Europe

Charlotte Willems - Amazon

Christel Søgaard Kirkeby -  Danish Consumer Council

Lorenzo Bernardini - Kroll SRL

Joonas Lahe - AS Chemi Pharm

Giorigia Faraca - Joint Research Centre

 

Forrás: ecolabel.eu