Az uniós ökocímkéről
Manapság sok termék rendelkezik különböző „zöld” címkékkel, így a vásárlók számára nehéz eldönteni, melyekben bízhatnak. Az uniós ökocímke egy 1992 óta meglévő környezeti címke, amellyel a fogyasztók az egész Európai Unió, valamint számos más ország területén is találkozhatnak.
Az európai ökocímkével rendelkező termékek és szolgáltatások teljes életciklusuk során bizonyítottan alacsonyabb környezeti terhelést okoznak. Egy termék teljes életciklusa a nyersanyagok előállításától a termelésen, csomagoláson, szállításon és használaton át egészen a hulladékká válásáig, végül az ártalmatlanításig tart.
Az uniós ökocímke csak kiváló teljesítményű és egyben a környezetkímélő termékekre kerülhet fel, egy független testület elbírálása alapján. Ha európai ökocímkét lát egy terméken, az kevesebb hulladékot, kevesebb szennyezést jelent és kedvezőbb a bolygónk számára is.
Az uniós ökocímke könnyebbé teszi a zöld választást!
5 ok, hogy miért válassza az európai ökocímkét:
1. Segít a környezet védelmében. Az uniós ökocímkés termékek életútja során kevesebb hulladék, kevesebb szennyezés képződik a piac többi hasonló termékével összehasonlítva.
2. Az uniós ökocímke minimalizálja a veszélyes anyagok felhasználását, melyek károsíthatják az állat- és növényvilágot.
3. Független szakértők folyamatosan ellenőrzik, hogy az uniós ökocímkés termékek megfelelnek a követelményeknek. A védjegyezésért nem az ipar, hanem egy tőle független szervezet felel.
4. Megtakarítást jelentenek a vásárlók számára. A követelményrendszerek biztosítják, hogy az uniós ökocímkés termékek nagyon hatékonyak és így csökkentik a vásárló energia- és vízfogyasztását, amivel a vásárló spórolhat.
5. Mostanra több mint 88 900 termék és szolgáltatás rendelkezik uniós ökocímkével, így nagyon széles a választék.
A minősítő rendszer célja
Az Európai Unió 1992-ben hozta létre az uniós ökocímke rendszert, a fogyasztási cikkek (az élelmiszerek, az italok, a gyógyszerek, állatgyógyászati készítmények és orvosi eszközök kivételével) és a szolgáltatások (a továbbiakban együtt: termékek) környezetvédelmi célú megkülönböztető jelölésére. A rendszert szabályozó 880/92/EGK rendeletet a későbbiekben a 1980/2000/EK rendelet, majd a jelenleg hatályos 66/2010/EK rendelet váltotta fel.
Az önkéntes közösségi rendszer létrehozásának célja a fogyasztók pontos, tudományosan megalapozott és hiteles tájékoztatása, olyan termékek népszerűsítésére, amelyek teljes életciklusukat tekintve kisebb környezeti hatással járnak, mint a hasonló rendeltetésű termékek. A környezetbarát vásárlási szokások kialakulása ösztönzően hat a gyártókra, szolgáltatókra, forgalmazókra, a jó minőségű és kedvező környezeti tulajdonságú termékek előállítására, forgalmazására, azaz a környezetbarát gazdasági szerkezet kialakítására.
Az uniós ökocímke – Az emblémákra vonatkozó irányelvek
Ezek az iránymutatások az uniós ökocímke-engedélyek jogosultjainak, az illetékes testületeknek, a kérelmezőknek, az újságíróknak, a kiadóknak és más érdekelt feleknek szólnak. Útmutatást nyújtanak arra vonatkozóan, hogyan kell megfelelően használni az uniós ökocímke logóját bármilyen típusú csomagoláson, marketinganyagon vagy kiadványon. Ezek az iránymutatások az uniós ökocímkéről szóló rendeleten, a 2009. november 25-i 66/2010/EK európai parlamenti és tanácsi rendeleten, különösen annak 9. cikkén (9., 11. és 13. pont) és II. mellékletén alapulnak.
Az uniós ökocímke logója kizárólag az uniós ökocímkével ellátott engedély érvényességi ideje alatt használható az árukon és szolgáltatásokon, valamint a hozzájuk kapcsolódó promóciós anyagokon.
Kapcsolódó dokumentumok: