A fenntartható turizmus előtérbe helyezése: a turisztikai szálláshelyek uniós ökocímkéje

2024. június 13., csütörtök – 18:16

Megbízható, inspiráló, fenntartható, változást hozó: ezek azok a szavak, amelyeket a közönség az uniós ökocímkével társítottak a legutóbbi "Helyezze a turisztikai szálláshelyeket zöld reflektorfénybe az uniós ökocímkével" című webináriumon. A webinárium összehozta az ágazat kulcsszereplőit, inspiráló sikertörténeteket mutattak be, valamint azt, hogy az uniós ökocímke milyen pozitív hatással van az idegenforgalom jövőjére.

Az EU ökocímkét elsőként elnyert szállodának lenni az adott országban nagy dolog, és mind a belgiumi Hotel Fevery, mind a csehországi Best Western Hotel Moran 2009-es, illetve 2023-as tanúsítása óta élvezheti ennek előnyeit. Az uniós ökocímkét olyan fenntartható kezdeményezések bevezetését követően keresték meg, mint az éghajlatbarát felújítások, az ingyenes szűrt víz és az egyszer használatos műanyag használatának megszüntetése.

"Az uniós ökocímke költségmegtakarítást eredményezett; az új fűtési rendszerünk 30%-kal kevesebb energiát fogyaszt, a villamos energia 50%-át megújuló energiaforrásokból nyerjük, a víztakarékos eszközökkel pedig közel 50%-kal csökkentettük az éves vízfogyasztást. Emellett nem használunk egyszer használatos műanyagokat, és lámpáink több mint 90%-a energiatakarékos" - mondta Gabriela Prachařová, a Best Western Hotel Moran szállodaigazgatója.

Paul Asselman, a Hotel Fevery tulajdonosa és vezetője megjegyezte: "Vendégeink 30%-a a minősítésünk alapján választotta szállodánkat, míg 50%-uk aktívan részt vesz a fenntartható tevékenységekben (pl. ritkábban cserélnek törölközőt)".

Mindketten nemcsak az energia, a hulladék és a víz mennyiségének csökkentésére törekedtek, hanem arra is, hogy a személyzetet fenntartható gyakorlatokra oktassák, saját terményeiket termesszék, és "öko tippeket" adjanak vendégeiknek.

Erőfeszítéseiket a média és a foglalási portálokon való nagyobb láthatóság mellett az ESG-jelentési kötelezettség alá tartozó vállalatok részéről is megnövekedett a kereslet - mondta Gabriela.

Mindkét előadó úgy találta, hogy a pályázati folyamat zökkenőmentesen zajlott. Bár rengeteg kritériumnak kell megfelelni, mindketten támogatást kaptak nemzeti illetékes szervüktől, és sikerült elnyerniük az uniós ökocímkét, annak ellenére, hogy a spektrum két végpontján helyezkednek el: egy nemzetközi szállodai vállalkozás és egy kis, független szálloda.

 

Vonzó a környezetvédelmi kiválóság a fenntartható utazók számára

Az uniós ökocímke 1992 óta az EU önkéntes környezetvédelmi kiválósági címkéje, amelyet a legjobb környezetvédelmi teljesítményt nyújtó, kiváló minőségű termékek és szolgáltatások kapnak. A harmadik fél által végzett ellenőrzésnek, a több szempontot figyelembe vevő, életciklus-alapú és tudományos megközelítésnek köszönhetően az uniós ökocímke megbízhatónak és megbízhatónak számít, és lehetővé teszi a piaci szereplők számára, hogy aktívan részt vegyenek a körforgásos, tiszta és szén-dioxid-semleges gazdaságra való átállásban.

Az uniós ökocímke 25 termékcsoportra, köztük a turistaszállásokra is odaítélhető. Ez a csoport többek között szállodákat és kempingeket foglal magában, és olyan tudatos utazókat szólít meg, akik olyan szálláshelyeket keresnek, amelyek erőfeszítéseket tesznek tevékenységük környezeti hatásainak csökkentése érdekében. Ez garantálja, hogy a szálláshelyek optimalizált környezet- és hulladékgazdálkodást, csökkentett élelmiszer-hulladékot, energia- és vízfogyasztást, közlekedési kibocsátást és alacsonyabb vegyszerfogyasztást biztosítanak.

Eddig több mint 700 turisztikai szálláshely kapta meg a tanúsítványt, többségük Franciaországban, Ausztriában és Olaszországban. De folyamatos erőfeszítések történnek annak érdekében, hogy ezek a számok gyorsan növekedjenek. Egy nemrégiben végzett Eurobarométer felmérés kimutatta, hogy az európaiak körében növekszik az uniós ökocímke ismertsége, ami jó hír azoknak a szálláshelyeknek, amelyek erőfeszítéseket tesznek egy ilyen kategória legjobb címkéjének megszerzésére.

 

Az uniós ökocímkét felkaroló nagy iparági nevek

Nemcsak az egyes turistaszállások fedezik fel az uniós ökocímkét. Az idegenforgalmi ágazat olyan meghatározó szereplői, mint a HOTREC, a lastminute.com és a Booking.com arról beszéltek, hogy zöld útra léptek, és hogy céljaik között szerepel a fenntartható lehetőségeket egyre inkább kereső utazók igényeinek való megfelelés.

Mindannyian megjegyezték, hogy fontos megosztani az ügyfelekkel az uniós ökocímkével kapcsolatos információkat, például fenntarthatósági matricát elhelyezni a szálláshely oldalán, hogy megkönnyítsék számukra a fenntartható utazási lehetőségek kiválasztását.

Emellett előnyösnek tartják egy olyan megbízható címke népszerűsítését, mint az uniós ökocímke, amely már megfelel az új, a fogyasztóknak a zöld átmenet érdekében történő felhatalmazásáról szóló irányelvnek és a zöld állításokról szóló, hamarosan megjelenő irányelvnek, amelyek célja a zöld mosás és a fenntarthatóságra vonatkozó hamis állítások megelőzése.

Nézze meg a webinárium felvételét, ha nem tud élőben részt venni, és olvassa el az előadásokat. További információkért látogasson el az uniós ökocímke weboldalára.

 

További hasznos linkek:

Az uniós turizmus átállásával kapcsolatos kötelezettségvállalások és vállalások

Az EU fenntartható fogyasztási kötelezettségvállalása

 

Forrás: ecolabel.eu