Az ökocímke társadalmi szerepének erősítésére van szükség
A gazdasági fejlődés motorjának eddig a klasszikus liberális közgazdaságtan Adam Smith és David Ricardo által megfogalmazott tanainak megfelelően a fogyasztást gondoltuk, bízva a kormányzati beavatkozástól mentes szabadpiac és szabadkereskedelem megfelelő önszabályozásában, ám a jelek szerint ma már mindez nem teljesen összeegyeztethető a fenntartható gazdálkodással. A civilizációnk túlélése érdekében több tekintetben paradigmaváltásra van tehát szükség, és erre már az Európai Unió illetékes szervei is ráébredtek.
Társadalmaink fenntarthatóvá tételéhez központi szabályozásra van szükség
Mivel nem csupán a globális, hanem az európai "túlfogyasztás napja" is egyre korábbra esik - vagyis évről évre korábban lépi át a fogyasztásunk azt a szintet, amit a Föld, illetve az európai unió területe újra tud termelni, és szén-dioxid termelésünk azt a mennyiséget, amennyit a természet még fel tud dolgozni -, nyilvánvaló, hogy a fenntartható fejlődésről nem elég beszélnünk, hanem határozott és összehangolt intézkedésekkel kell gátat szabnunk a káros folyamatoknak.
A fenntartható fejlődés fogalma jelentős mértékben átértékelődött
Az 1950-60-as években a gazdasági fejlődést még egyértelműen és kizárólag növekedésként értelmezték, és a fejlődés mérőszámaként a GNP, GDP, az egy főre eső GDP vagy a vásárlóerőt jelző mutatókat alkalmazták. Azt tekintették fenntarthatóan fejlődő gazdaságnak, ahol tartós 5-7%-os gazdasági növekedésre volt lehetséges. A fenntartható jövő érdekében azonban tudomásul kell venni, hogy a klasszikus liberális közgazdaságtudományokba foglaltakkal ellentétben egyrészt a "fejlődő”országokban" is végbemenő gazdasági növekedés hatására sem következett be a tömegek életszínvonalának automatikus javulása, másrészt a liberális közgazdaságtan alapelveinek érvényesülése önmagában nem vezet fenntarthatóbb társadalmak kialakulásához.
Mára már egyértelművé vált, hogy központi szabályozási eszközökre van szükség társadalmaink fenntarthatóságának és ellenálló képességének fokozásához – ahogy azt az Európai parlament egy 2020-as fenntarthatósági jelentése helyesen megállapítja.
A fenntarthatóság érdekében ösztönözni kell a tartós termékek előállítását
A jelentés egyebek mellett hangsúlyozza, hogy a fenntartható fogyasztás együtt jár a fenntartható termeléssel, és mindezért - az ökocímke célkitűzéseivel és szellemiségével összhangban - a gazdasági szereplőket ösztönözni kell arra, hogy a termékek és szolgáltatások tartósságát a tervezési szakasztól kezdve, illetve a belső piacon történő forgalomba hozatalukkor vagy a szolgáltatások nyújtásakor vegyék figyelembe annak érdekében, hogy biztonságos, fenntartható, költséghatékony és vonzó választási lehetőségeket biztosítsanak a fogyasztók számára.
Ennek érdekében az uniós ösztönzési és támogatási eszközök, pályázati források elosztása tekintetében különbséget kell tenni az egyes termékkategóriák között a jelentős környezeti hatással járó ágazatok tekintetében, ami javítani fogja a termékek tartósságát, beleértve becsült élettartamukat, újrafelhasználhatóságukat, korszerűsíthetőségüket, javíthatóságukat és újrafeldolgozhatóságukat.
A fenntarthatóság érdekében növelni kell az ökocímkézés jelentőségét
A jelentést megfogalmazó Belső piaci és fogyasztóvédelmi bizottság fontosnak tartja, hogy az Európai Bizottság a továbbiakban ösztönözze az önkéntes címkézés fejlesztését és harmonizálását valamennyi érdekelt fél bevonásával.
Mindez természetesen tudományos kutatáson alapuló és átlátható szabványok alapján történhet meg, a negatív környezeti hatások csökkentésének és a fogyasztók védelmének relevanciáját, arányosságát és hatékonyságát bizonyító hatásvizsgálatokat követve.
Az ökocímke valódi és egzakt környezetvédelmi teljesítménymutatóvá válhat
A címkézés a jövőben magában foglalhatja a tartósságra és a javíthatóságra vonatkozó információkat, például a javíthatósági pontszámot, és környezetvédelmi teljesítménymutató formáját öltheti, amely termékkategóriánként a termékek teljes életciklusa során számos kritériumot figyelembe vesz, ráadásul minderről egyértelmű tájékoztatást nyújt a fogyasztók számára.
A fentiekkel összhangban jogszabály módosításokkal kell hadat üzenni a tervezett elavulás és a zöldre festés vagy "greenwshing minden formája ellen, hogy a gyártók és a fogyasztók unió-szerte fenntartható döntéseket hozhassanak.
A zöld közbeszerzés a fenntarthatóság fontos motorja lehet
A 2020-as jelentés szerint a zöld és fenntartható közbeszerzés olyan stratégiai eszköz, amely más fontos szakpolitikákkal együtt hozzájárulhat Európa ipari átalakulásához, valamint az európai ipar ellenálló képességének és nyitott stratégiai autonómiájának megerősítéséhez. A fenntartható közbeszerzés stratégiai alkalmazása előnyös lehet mind a vállalkozások, mind a fogyasztók számára, mivel növeli a fenntartható áruk iránti keresletet és azok kínálatát, valamint költséghatékonyabbá és vonzóvá teszi ezeket a termékeket a fogyasztók számára.
Egyértelmű, hogy az ugyenebben a szellemben megalkotott, 2022-27-es időszakra szóló magyar Zöld közbeszerzési stratégia európai társaihoz hasonlóan akkor fogja valóban a fenntartható jövőt szolgálni, ha a közbeszerzések során előnyt élveznek majd a fenntarthatóság és a tartósság terén teljesítőképes és innovatív szereplők, akik képesek az ökocímke megszerzésére.