Ellentmondásos folyamatok a takarítási iparágban (II. rész)

2023. október 19., csütörtök – 09:50

Ahogy cikkünk első részében bemutattuk, szinte minden termékkategóriában előfordulhat, hogy olyan termékeket akarnak nekünk környezetbarátnak nevezve eladni, amelyek ilyen jellegű minősítése legalábbis kétségeket ébreszthet a figyelmes vásárlóban a zöld állítások valóságtartalmát illetően.

Az alábbiakban bemutatjuk, hogy a Tudatos Vásárlók Egyesületének szakértői szerint mire kell odafigyelnie annak, aki valóban környezetbarát tisztítószereket akar vásárolni.

„Ami ökocímkés, az egészen biztosan környezetbarát”

„Rendkívül aggályos, hogy a környezetbarát tulajdonságokra utaló szavakkal, képi megjelenítéssel kelletik magukat a tisztítószerek. Ezeket az állításokat ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel minősítést. A független tanúsítvánnyal nem rendelkező cégek kihasználják a fogyasztók környezetvédelmi érzékenységét, de nem igazolják, hogy valóban rászolgáltak erre a bizalomra, sok esetben kifejezetten megtévesztve a fogyasztókat” – tudhatjuk meg Gulyás Emesétől, a Tudatos Vásárlók Egyesületének elnökétől.

A következőkre mindenképp érdemes odafigyelnünk, ha valóban környezetbarát terméket akarunk vásárolni:

  • Az öko vagy annak nevezett tisztítószerek csomagolása többnyire részben vagy teljesen újrahasznosított, ami ugyan jár környezeti előnyökkel, de önmagában semmit sem mond el magáról a termék tartalmáról és valós környezeti hatásáról – azaz önmagában ettől a termék még egyáltalán nem biztos, hogy környezetbarát.
     
  • A független minősítés nélküli zöld tisztítószerek leggyakrabban a növényi összetevőket és az újrahasznosított csomagolást emelik ki a címkén, de találunk köztük „lebomló illatanyagra” vagy „100% komposztálhatóságra” hivatkozó termékeket is. Ezek könnyen elhitethetik, hogy öko-termékkel van dolgunk, azonban az állítások legfeljebb egy résztulajdonságra vonatkoznak – szemben az ökocímkével minősített termékekkel. A vizuális benyomás (pl. zöld csomagolás, növények szerepeltetése a logón vagy a csomagoláson) könnyen elvonja a fogyasztók figyelmét a környezeti hatást legjobban befolyásoló tényezőktől.
     
  • További jellegzetessége az ál-öko termékeknek, hogy természetes vagy biológiailag lebomló összetevőkre hivatkoznak rajtuk. Sokszor azonban nem ezek az összetevők adják a termék lényeges környezeti hatását.
     
  • Egyre több tisztítószeren látható a vegán felirat. A hivatalos vegán logó eredetileg azt jelzi, hogy a termék nem tartalmaz sem állati eredetű összetevőt, sem állati mellékterméket, és nem tesztelték állatokon. A termék többségén megjelenő különféle vegán-logók mögött azonban gyakran nincs hiteles minősítés, így például nincs külön megemlítve, hogy a fejlesztés/gyártás során nem tesztelték-e a terméket állatokon. És természetesen ez a minősítés sem árulja el, hogy összességében vagy legalább valamelyest környezetbarát-e a termék.
     
  • Sok terméken találkozhatunk olyan címkékkel is, hogy „napenergiával gyártva” vagy „környezetbarát termék”. Ezek ugyancsak nem bizonyítanak semmit a termék hatóanyagairól és egyéb, a környezet és saját egészségünk szempontjából fontos tulajdonságairól.
     
  • A független minősítés nélküli zöld tisztítószerek leggyakrabban a növényi összetevőket és az újrahasznosított csomagolást emelik ki a címkén, de találunk köztük „lebomló illatanyagra” vagy „100% komposztálhatóságra” hivatkozó termékeket is. Ezek könnyen elhitethetik, hogy öko-termékkel van dolgunk, azonban az állítások legfeljebb egy résztulajdonságra vonatkoznak – szemben az ökocímkével minősített termékekkel. A vizuális benyomás (pl. zöld csomagolás, növények szerepeltetése a logón vagy a csomagoláson) könnyen elvonja a fogyasztók figyelmét a környezeti hatást legjobban befolyásoló tényezőktől.

    A Nielsen piackutató cég és a Tudatos Vásárlók Egyesületének egy korábbi felmérése szerint 92 környezetbarátként árusított mosogatószer közül 38 termék (41%) rendelkezik csak uniós ökovédjeggyel, és 22 olyan termék volt, ami tanúsítvány nélkül jelezte a zöld voltát.

    Nyilvánvaló mindezért, hogy a jelölések forgatagában gyakran nem könnyű kiválasztani a környezetünk, jövőnk és egészségünk szempontjából is valóban megfelelő terméket, ám a Tudatos Vásárlók Egyesületének applikációja 3 színű pontozásos rendszerrel, továbbá részletes termékismertetésekkel és a háztartásunkban hasznosítható ötletekkel segíthet abban, hogy valóban a legbiztonságosabb háztartási vegyszereket használhassuk.